ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

25.05.2020




--------------------------------------------------------------------------------------------------

18.05.2020

Οι ήχοι της φύσης


     Γεια σας παιδιά!

     Σήμερα θα παίξουμε ένα παιχνίδι, για να εξασκήσουμε την ακοή μας. Μπορείτε, άραγε, να αναγνωρίσετε τις φωνές των ζώων; Αν υπάρχει η δυνατότητα, ακούστε το ηχητικό υλικό του προγράμματος «Μελίνα», Ο ήχος της μουσικής στο


και προσπαθήστε να αναγνωρίσετε όσα περισσότερα ζώα μπορείτε. Παίξτε το παιχνίδι δημιουργώντας μια νέα θεατρική συνθήκη: Αυτή τη φορά είστε ένας τυφλοπόντικας. Έχετε σκάψει πολλές στοές μέσα στο χώμα. Έχετε κουραστεί. Ξαπλώνετε αναπαυτικά στα χόρτα που έχετε στρώσει στην υπόγεια φωλίτσα σας. Επιτέλους έφτασε η ώρα να ξεκουραστείτε! Δυστυχώς δεν θα είναι τόσο εύκολο... Φαίνεται πως οι φίλοι σας σάς πεθύμησαν. Διάφορα ζώα εμφανίζονται το ένα μετά το άλλο αναζητώντας την παρέα σας. Δεν βλέπετε καλά, αλλά έχετε ισχυρή όσφρηση και ακοή. Πριν τους ανοίξετε, προσπαθείτε να αναγνωρίσετε τους επισκέπτες σας από τη φωνή.1

   Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε το εξής: Παρατηρήστε τα σκίτσα που σας στέλνω παρακάτω (σ. 2-4) και προσπαθήστε να μιμηθείτε τη φωνή των ζώων που απεικονίζονται.* Ένας συμπαίκτης σας, που δεν έχει δει τα σκίτσα θα μπορούσε να προσπαθήσει να μαντέψει σε ποιο ζώο αντιστοιχεί ο κάθε ήχος. Θυμηθείτε: Ένα από τα πιο σημαντικά εκφραστικά μέσα του ηθοποιού είναι η φωνή του. Όσο πιο εκφραστικοί είστε, τόσο καλύτερα. Αν ο συμπαίκτης σας δυσκολεύεται να βρει τις απαντήσεις, βοηθήστε τον κάνοντας παράλληλα χαρακτηριστικές κινήσεις για κάθε ζώο. Θα μπορούσατε να είστε εσείς εκείνοι που μαντεύετε και ο συμπαίκτης σας αυτός που παράγει τους ήχους.

*Σημαντική Υπενθύμιση



[1] Αν θέλετε, μπορείτε να διαβάσετε για τους τυφλοπόντικες εδώ: https://blogs.sch.gr/animals/2015/06/08/%CF%84%CF%85%CF%86%CE%BB%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83/ , [ημερομηνία πρόσβασης: 8/5/2020]. 














----------------------------------------------------------------------------------------------------

11.05.2020



------------------------------------------------------------------------------------------------------

04.05.2020



-------------------------------------------------------------------------------------------------

27.04.2020





 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

13.04.2020


         Ένα τραγούδι πες μου ακόμα...

Γεια σας παιδιά!

    Τα μάθατε; Το Άλφα αναπολεί τις όμορφες στιγμές που έζησε στο αστεροσκοπείο και θέλει να μοιραστεί τη χαρά του μαζί σας! Τραγουδήστε το αγαπημένο σας τραγούδι αντικαθιστώντας όλα τα φωνήεντα με το «α». Για παράδειγμα, ο στίχος «Φεγγαράκι μου λαμπρό» θα γίνει «Φαγγαράκα μα λαμπρά». Συνεχίστε με τα υπόλοιπα φωνήεντα (ε,ο,ι), γιατί ζήλεψαν και θέλουν κι αυτά να ακουστεί η φωνή τους!


Ποιος ξέρει...Ίσως είστε τα επόμενα αστέρια του ελληνικού τραγουδιού!


Οι μονομάχοι των λέξεων


     Πριν αποχαιρετήσουμε τα γράμματα από την παρέα μας, ας παίξουμε ένα ακόμα παιχνίδι. Μπορείτε να φανταστείτε ποια έμειναν παραπονεμένα; Τα σύμφωνα, φυσικά! Σας προκαλώ, λοιπόν, σε μια μονομαχία λέξεων! Τα μοναδικά σας όπλα είναι το μυαλό και οι γνώσεις σας. Πώς θα ονομάζεστε; Σερ Γραμμάτελοτ; Λαίδη Αλφαβητούλα; Εσείς ξέρετε. Είστε έτοιμοι;
     Σταθείτε απέναντι από τον συμπαίκτη σας. Επιλέξτε ένα σύμφωνο. Ο πρώτος παίκτης λέει δυνατά μια λέξη που ξεκινά από το γράμμα που συμφωνήσατε. Παράλληλα προσπαθεί να δείξει τη λέξη με κινήσεις. Αν, για παράδειγμα, παίζετε με το γράμμα λάμδα και πει τη λέξη «λουλούδι», πρέπει την ίδια στιγμή να δείξει με κινήσεις πως μυρίζει ή μαδάει ένα λουλούδι· μπορεί ακόμη και να μεταμορφωθεί ο ίδιος σε άνθος χρησιμοποιώντας το σώμα του. Αμέσως μετά και πολύ γρήγορα, ο δεύτερος παίκτης πρέπει να βρει μια νέα λέξη. Αν πει, για παράδειγμα, τη λέξη «λεμονάδα», μπορεί να υποκριθεί πως πίνει μια ξινή λεμονάδα. Κάθε γύρος ολοκληρώνεται όταν ένας από τους δύο παίκτες καθυστερήσει πολύ ή... χάσει την έμπνευσή του!
     Ένας διαφορετικός τρόπος για να παίξετε το παιχνίδι είναι να προκαλέσετε... τον εαυτό σας σε μονομαχία! Προσπαθήστε να βρείτε όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε σε 30 δευτερόλεπτα, φωνάξτε τις δυνατά και, παράλληλα, κάντε μιμικές κινήσεις.   


Σας χαιρετώ! 


------------------------------------------------------------------------------------------------

06.04.2020


Μια ιστορία με ήχους 

Γεια σας παιδιά!

Πιείτε λίγο νερό, κάντε γαργάρες με χαμομήλι και προετοιμαστείτε για το σημερινό παιχνίδι! Λαχτάρησα ν’ ακούσω τη φωνή σας! Προσθέστε τους ήχους σε «α» (τη φωνή του γράμματος) για να εκφράσετε τα συναισθήματα και τις καταστάσεις που περιγράφονται στην παρακάτω ιστορία. Θα σας τη διαβάσει κάποιος μεγαλύτερος, ο «βοηθός σκηνής». Να τον κοιτάτε στα μάτια! Κάθε φορά που θα σας κοιτάει, σημαίνει πως πρέπει να προσθέτετε κάποιον ήχο. Όσο διαβάζει, μπορείτε να ζωντανεύετε την ιστορία με κινήσεις. Θα είστε οι πρωταγωνιστές!


Μια βόλτα στ’ αστέρια*  

     Φανταστείτε μια χώρα όπου όλοι οι κάτοικοι είναι γράμματα και σημεία στίξης... Σήμερα θα σας διηγηθώ την καλύτερη ημέρα της ζωής του γράμματος Άλφα, που ζούσε σ’ αυτή την πολιτεία. Είστε έτοιμοι;

     Μια ανοιξιάτικη αυγή το Άλφα ξύπνησε χορτασμένο από ύπνο. Χουζούρεψε στο κρεβάτι του (ήχος ευχαρίστησης σε «α»), τεντώθηκε (ήχος σε «α»), χασμουρήθηκε (ήχος σε «α») και σηκώθηκε σιγά σιγά για να ετοιμάσει το πρωινό του. Καθώς ζέσταινε το γάλα του, όμως, ακούμπησε το χέρι του στο μάτι της κουζίνας και κάηκε (ήχος σε «α»). Άουτς! Αμέσως έβαλε το δάχτυλό του κάτω από το χλιαρό νερό της βρύσης. Ένιωσε ανακουφισμένο (ήχος σε «α»).
    Τότε χτύπησε το τηλέφωνο (ήχος τηλεφώνου σε «α»). Ήταν το Ωμέγα. Μίλησαν για πολλή ώρα. Το Άλφα δεν παρέλειψε, φυσικά, να διηγηθεί στεναχωρημένο την περιπέτειά του (ήχος σε «α»). Άλλωστε γι’ αυτό υπάρχουν οι φίλοι. Για τις χαρές και τις λύπες. Όσο περνούσε η ώρα άρχισε να μιλάει βαριεστημένα (ήχος σε «α»). Κάποια στιγμή έμοιαζε να αρνείται κάτι (ήχος σε «α»), μα τελικά φάνηκε να συμφωνεί (ήχος σε «α»). Το Ωμέγα τον είχε προσκαλέσει στο σπίτι του για να παρακολουθήσουν τον ποδοσφαιρικό αγώνα ανάμεσα στον Παναριθμητικό και τον Γραμματικό. Θα γινόταν το βράδυ. 
     Όταν έφτασε η ώρα, το Άλφα πήρε τον δρόμο για το σπίτι του Ωμέγα. Καθώς έκλεινε την πόρτα, όμως, χτύπησε το δάχτυλό του (ήχος πόνου σε «α»). Τι πόνος ήταν αυτός! Δεν το έβαλε κάτω. Συνέχισε. Μπήκε στο αυτοκίνητό του. Δεν ξεκινούσε... Μα τι ατυχία ήταν αυτή! Το Άλφα μουρμούρισε εκνευρισμένο (ήχος μουρμουρητού σε «α»). Άρχισε να περπατάει βιαστικά συνεχίζοντας να μουρμουρίζει (σε «α»)· επιτάχυνε περισσότερο το βήμα του ώσπου λαχάνιασε (ήχος λαχανιάσματος σε «α»). Ταλαιπωρημένο (ήχος) καθώς ήταν, σε μια κατηφόρα δεν πρόσεξε και σκόνταψε σε μια πέτρα... Άρχισε να κατρακυλάει (ήχος πτώσης σε «α»). Πόσο άτυχο ήταν! Σίγουρα θα αναρωτιέστε για ποιο λόγο ήταν αυτή η καλύτερη ημέρα της ζωής του... Θα σας πω αμέσως.
     Το Ωμέγα είχε προετοιμάσει μια έκπληξη για τον φίλο του. Όταν το Άλφα στάθηκε μπροστά από την πόρτα, το Ωμέγα του αποκάλυψε επιτέλους την αλήθεια: Δίπλα από το σπίτι του ξεκίνησε τη λειτουργία του το αστεροσκοπείο της πόλης. Πρώτη φορά θα πήγαιναν σε αστεροσκοπείο. Το Άλφα ενθουσιάστηκε (ήχος σε «α»)!
     Ήταν πραγματικά υπέροχα! Για ώρες το Άλφα παρατηρούσε με θαυμασμό (ήχος σε «α») τα άστερια και τα ουράνια σώματα που φανερώνονταν στο πελώριο τηλεσκόπιο. Το τέλος της επίσκεψης στο αστεροσκοπείο βρήκε το Άλφα με ένα  πλατύ χαμόγελο στα χείλη. Ήταν ικανοποιημένο (ήχος) και χαρούμενο. Πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Είχε πάει μια βόλτα στ’αστέρια!


Τέλος παραμυθιού, συνέχεια παιχνιδιού! Λίγο ακόμα...


Θέλετε να χαλαρώσετε; Ζητήστε από τον «βοηθό σκηνής» να βάλει χαλαρωτική ορχηστρική μουσική. Κουλουριαστείτε. Φανταστείτε πως είστε ένα αστέρι που γεννιέται. Σηκωθείτε αργά... Κοιτάξτε! Λάμπετε! Κινηθείτε ελεύθερα στον χώρο με τη μουσική. Χορεύετε στο διάστημα! Καθώς η μουσική χαμηλώνει, ξαπλώνετε για να ξεκουραστείτε, μα η λάμψη σας δεν χάνεται ποτέ.


Χαλαρώστε, αλλά μην ξεχάσετε να επιστρέψετε στη Γη! Θα σας περιμένω για το επόμενο θεατρικό μας ταξίδι!



*Πρωτότυπη ιστορία. Άσκηση εμπνευσμένη από ιδέες που περιλαμβάνονται στα: Αννέτα Παπαθανασίου-Ολυμπία Μπασκλαβάνη, Θεατροπαιχνίδια, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 2001, σ. 38· Άλκηστις, «Εργασία με γράμματα», Το βιβλίο της δραματοποίησης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1998, σ. 166.

--------------------------------------------------------------


30.03.2020


Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες, γεια σας.
  
     Εύχομαι να είστε όλοι καλά και να διατηρείτε την αισιοδοξία σας!
     Σας ενημερώνω πως μια φορά την εβδομάδα θα λαμβάνετε υλικό για το μάθημα της θεατρικής αγωγής. Πρόκειται για ένα αντικείμενο που βασίζεται στο βίωμα και στην αλληλεπίδραση των μελών της ομάδας, αλλά θα προσπαθήσουμε να τα καταφέρουμε παρά την απόσταση.
     Για τις ασκήσεις-παιχνίδια θα χρειαστεί η δική σας, ενεργός συμμετοχή (στο μέτρο του δυνατού), το κέφι και η φαντασία σας. Οι δραστηριότητες είναι γραμμένες με τη μορφή επιστολών προς τα παιδιά. Μια προσεκτική ανάγνωση προηγουμένως από εσάς, θα σας βοηθήσει να αντιληφθείτε το πνεύμα κάθε παιχνιδιού και να προετοιμαστείτε. Είμαι σίγουρη πως τα παιδιά θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε ό,τι σας δυσκολεύει. Αφεθείτε και μην διστάσετε να παίξετε κι εσείς. Δημιουργήστε έναν κόσμο μαγικό για όσο διαρκεί το θεατρικό παιχνίδι! 

                                                                Με εκτίμηση

                                             Ελένη Τζαβολάκη (θεατρολόγος)



Επιστροφή στα «θρανία»


Γεια σας παιδιά!

     Ελπίζω να είστε καλά και να χαμογελάτε! Είμαι η κυρία Ελένη, η δασκάλα της θεατρικής αγωγής και είμαι «εδώ» για να παίξουμε. Τι; Δεν με βλέπετε; Σίγουρα μπορείτε να με δείτε με τα μάτια της φαντασίας σας. Φορέστε τα ειδικά γυαλιά που φανερώνουν τις δασκάλες! Τώρα μάλιστα! Είμαι στην παρέα σας! Είστε έτοιμοι για παιχνίδι; Τι περιμένετε; Βρείτε τους συμπαίκτες σας! Μα πού έχουν κρυφτεί; Μήπως είναι πίσω από τον καναπέ; Ψάξτε καλά. Μήπως είναι κάτω από το τραπέζι; Στο συρτάρι; Μήπως είναι στην τσέπη σας; Μα τι λέω; Ουφ!  Μα...να! Οι συμπαίκτες σας είναι η μαμά, ο μπαμπάς, τ’ αδέρφια σας, η θεία... όσοι βρίσκονται στο σπίτι! Ας ξεκινήσουμε.
    
     Σήμερα θα κάνουμε ένα ταξίδι στη χώρα των γραμμάτων! Για την ακρίβεια, θα συναντήσουμε ορισμένους από τους φίλους τους, τα σημεία στίξης!

Οδηγία...για να τεντωθείτε Νο 1: Μεταμορφωθείτε, χρησιμοποιώντας το σώμα σας, στα σημεία στίξης που γνωρίζετε (π.χ. τελεία, κόμμα, θαυμαστικό, ερωτηματικό, παύλα).

Οδηγία...για να τεντωθείτε Νο 2: Φανταστείτε τι αντικείμενο θα μπορούσε να είναι το κάθε σημείο στίξης στην πολιτεία των γραμμάτων. Έχει πλάκα να ανακοινώνετε δυνατά, με ενθουσιασμό την κάθε ιδέα και την ίδια στιγμή να την υλοποιείτε με τους συμπαίκτες σας. Κάποιος μεγαλύτερος, που θα ονομάσουμε «βοηθό σκηνής», θα σας δώσει τις πρώτες ιδέες και θα σας βοηθήσει αν κάποια στιγμή το τετραπέρατο μυαλουδάκι σας κολλήσει. Το μόνο που χρειάζεται είναι φαντασία!

Παραδείγματα:

* Παίξτε βόλους με μια αόρατη (αλλά ορατή με τα μάτια της φαντασίας) τελεία-μπίλια.
* Φουσκώστε μια τελεία, ώστε να γίνει μπάλα. Παίξτε το γνωστό σε όλους... αορατοποδόσφαιρο!
* Φουσκώστε μια τελεία-μπαλόνι και παίξτε με αυτό. Προσέξτε! Μπορεί να σκάσει!
* Τραβήξτε ένα κόμμα και πετάξτε το ψηλά στον ουρανό για να έχουμε δύο φεγγάρια!
* Δοκιμάστε ένα κόμμα που μοιάζει με φέτα από καρπούζι.
* Θερίστε το χωράφι σας με ένα κόμμα-δρεπάνι.
* Ανεβείτε σε μια κούνια-ερωτηματικό.
* Φορέστε ένα ζευγάρι ερωτηματικά-σκουλαρίκια.
* Τεντώστε μια παύλα και διευθύνετε με την μπαγκέτα σας μια ορχήστρα.
* Ζωγραφίστε με μια παύλα-πινέλο.
* Χρησιμοποιήστε μια παύλα-γουδοχέρι.
* Παίξτε μπιλιάρδο με μια παύλα-στέκα και βάλτε τις μπίλιες-τελείες στις τρύπες.

Χαλαρώστε και φυλάξτε στη μνήμη σας όλες τις όμορφες στιγμές που ζήσατε.